Facebook Retargeting

Opråb til de fysiske butikker: Kom igang online nu eller luk butikken!

Jeg har længe haft brug for at råbe alle mindre fysiske butikker op, som har det svært økonomisk, fordi jeg desværre ser en kedelig tendens bare stadig fortsætter og dem der står bag butikker stadig går med skyklapper.

Jeg har hertil morgen læst en ny artikel på Fyens.dk (Læs artiklen her), hvor en iværksætter er nødt til at lukke sin fysiske butik i Faaborg pga. manglende omsætning. Og det er super ærgerligt. Og specielt når man kigger på hendes Facebook, hvor kunderne kun har ros til butikken. Der har bare ikke været nok kunder til at få det til at løbe rundt.

Et andet eksempel er en garn butik i Middelfart (Læs artiklen her), der også måtte lukke. Det var ellers en garn butik der blev kåret til Danmarks dejligste i ugebladet Hendes Verden. Hendes begrundelse var at man skulle bruge for meget tid på webshop, sociale medier og så havde hun ikke tid til det kreative.

Butikkerne skælder kunderne ud!

Hvis vi tager butikken i Faaborg, så udtaler hun direkte som en opsang til kunderne: “Hvis i gerne vil have butikker i jeres by, skal i handle i dem!”

Selv i den by jeg bor i, Nyborg, har en handelsforening for de lokale butikker, hvor deres slogan til kunderne er: “Brug os idag, hvis du ønsker os imorgen.”

Spørg du mig, så skælder de direkte kunderne ud for ikke at handle lokalt i butikkerne. Det er en strategi jeg ALDRIG nogensinde vil anbefale!

Det skal butikkerne gøre i stedet for: Drop undskyldningerne og kom igang online nu!

Når jeg har kigget på mange af de butikker der lukker, så gør de allesammen samme fejl! De glemmer at markedsføre RIGTIGT på nettet og bruge dets muligheder istedet for kun at se begrænsninger.

Hvis vi tager eksemplet fra Faaborg, så kan jeg se at hun har en Facebook profil men hun ligger sjældent billeder af hendes produkter op på den. I hele december, hvor man må sige at tøj og brugskunst bliver der købt masser af, der er INGEN opslag for nogen af hendes produkter. Og kunderne starter deres inspiration på mobilen/computeren! Så har hun heller ingen webshop eller en hjemmeside til at vise hvad man kan købe hos hende. Derudover har hun heller ikke nogen instagram profil.

Disse butikker er levende beviser

Så sidder du måske og tænker. Ja det er fint nok med det negative, men har du så nogen eksempler på at det virker. Ja det har jeg. Og her kommer de:

1) Lunds Garn i Odense
Butikken blev startet op som webshop af Bettina Lund i privaten ved siden af sit daglige job. Men efter kort tid måtte hun sige sit job op fordi der var så godt gang i webshoppen, at hun nu kunne åbne en fysisk butik i Odense. Det får hun gjort og hun har faktisk idag meget mere omsætning i den fysiske butik i forhold til webshoppen, selvom webshoppen også har en god omsætning.
Hun har succes på Facebook, Instagram & Google.

2) Æblegaarden Blomster & Gaver
Marlene startede en butik op med blomster, tøj og brugskunst tilbage i 2015. Hendes butik ligger nær Ørbæk ved Nyborg, og hendes butik ligger LANGT fra en hovedgade. Hendes butik ligger langt ude på landet i idylliske omgivelser. Men hun har rigtig godt gang i butikken.
Hun har succes på Facebook

3) Tinga Tango
Det sidste eksempel jeg har i denne omgang er faktisk en butik, som jeg ikke har som kunde – men tager virkelig hatten af for det Anette der har butikken har gjort. Butikken sælger interiør, kunst, design, kunsthåndværk, møbler, legetøj og børnetøj. Butikken ligger midt på gågaden i Nyborg og i starten af 2017 (Læs artiklen her) måtte hun udvide den fysiske butik. Hun har også en webshop.
Hun har succes på Instagram & Facebook

Min opfordring til alle lokale butikker er derfor:

  • Brug Facebook og læg produkter op løbende! Historier fra hverdagen, nye produkter, udsalg, medarbejdere.
  • Brug Instagram på samme måde som Facebook og husk at bruge hashtag og følg dine kunder eller potentielle kunder.
  • Få et nyhedsbrev system til din butik og begynd at få dine kunder til at melde dig til og send nyheder, tips&trick, tilbud osv. til dem. Noget som giver brugerne værdi at åbne nyhedsbrevet!
  • Få en webshop! Ikke kun en hjemmeside og begynd at sælge online nu! Gør du det ikke, så taber du penge hver dag!
  • Afsæt minimum et par tusinde kroner om måneden på markedsføring til at starte. Mange butikker tror det koster MANGE penge at markedsføre sig, men jeg har MANGE eksempler på at det gør det IKKE!

Jeg har mange flere tips til butikkerne. Så er du indehaver af en butik eller arbejder en butik, som mangler at komme igang for alvor, så tag en uforpligtende snak med mig på telefon: 71 99 32 49.

Du er også velkommen til at tilmelde dig mit nyhedsbrev her.

Og er du gør-det-selv typen, så tag nogen kurser og læs e-bøger eller online undervisning på nettet omkring de forskellige emner. Det er en investering for din butiks fremtid vi snakker om!

No Comments

Post A Comment