Guide: Markedsføring af restaurant / cafe / take away – Få flere gæster i butikken nu!

OBS: Hvis du ikke er klar til at investere i tid eller penge… Så bare stop her, så får du INTET ud af denne guide. Denne guide er kun til dig, som enten selv vil bruge tiden og økonomien på komme igang med de råd jeg kommer med eller købe professionel hjælp til de ting, som du gerne vil have hjælp til.

Og jeg kan ligeså godt sige det med det samme… sorry hvis jeg er for ærlig… Men jeg har mødt MANGE restauranter igennem de sidste 10 år, som desværre stadig ikke lever i starten af 2020 (skrivende stund) rent digitalt. Og også mødt mange af dem som slet ikke er klar til den digitale verden. Så brug nu kun tid på denne guide, hvis du og dit firma også er klar! Ellers spilder jeg desværre bare din tid.

I denne guide vil jeg give dig mine bedste tips til hvordan jeg ville markedsføre en restaurant / cafe uanset om du arbejder som:

  • Restaurant
  • Cafe
  • Take Away

Mine bedste råd

Jeg har lavet en video med mine bedste råd. Under videoen kan du også se lidt omkring hvad jeg vil tale om.

Til alle mine råd vil jeg bare sige: Gå igang med at få…

  1. …købt professionel rådgivning til det du ikke selv kan eller har lysten til
    Ligesom dine kunder også køber dig fordi de ikke selv kan eller har lysten til at gå igang med det, så husk også på selv at bede om hjælp.
  2. …omtale på nettet
    Den bedste markedsføring at få er altid at blive anbefalet af andre. På nettet gælder det om at få disse anbefalinger til at blive til digitale anbefalinger på sider som f.eks. Google, Facebook, Tripadvisor, Yelp, Trustpilot.
    Og gør det som en del af din hverdag, som at lave selve maden til dine kunder.
  3. …en hjemmeside der er personlig og og som sælger med øjnene via dine EGNE billeder og video.
    Lav ikke bare en standard hjemmeside som de fleste andre gør idag. Fokus på flot design, gode og personlige billeder og video, der sælger dit sted bedst muligt. Dine potentielle kunder spiser med øjnene!
  4. …oprettet Facebook, Linkedin, Youtube og Instagram profiler og opdater dem løbende
    Det er ikke nok bare at poste 1-2 opslag om måneden eller om året, vær tilstede og vær personlig! Og lad vær med at sælg konstant, men underhold dit publikum og inddrag dem gerne.
  5. ..få oprettet din Google Business (Google Map) og få sat det ordentlig op
    Mange restauranter/cafeer/take away er stadig ikke komme igang med dette endnu, men flere og flere er begyndt så småt at komme igang.
  6. ..få online booking eller bestil online take away system
    Dine kunder er online 24/7, og bruger nettet konstant. Stadig mange steder har hverken online booking eller online bestilling. Gør det nemt for kunden. Og se din månedlige udgift for de forskellige systemer som en investering!
  7. ..få din take away på Just Eat, Hungry, Wolt etc.
    Just Eat har eksisteret i mange år og mange er kommet med på. Vær tilstede hvor dine potentielle kunder er. Og få dem bagefter over på din egen platform
  8. ..få et nyhedsbrev til dit sted
    Mange glemmer nyhedsbrev, fordi de fleste er på de sociale medier. Kom igang med nyhedsbrev og få bygget din egen kundedatabase. Det er den billigste og mest effektive markedsføring overfor eksisterende kunder. Bonus = Du øger din virksomheds værdi.
  9. ..få investeret i online markedsføring (koster penge, men hvis ovenstående er på plads, så er de givet godt ud)
    Her snakker vi om alt fra Google Ads, Google Retargeting, Facebook/Instagram Retargeting, Facebook/Instgram lookalike kampagner. Og de dage hvor du bare kunne bruge et par hundrede om måneden er forbi! Du får ikke meget for under 2.000 kr. om måneden. Større budget = Mere trafik = Flere kunder = Mere omsætning.
  10. …få sat sporing på din hjemmeside
    Installer Google Analytics og Facebook pixel (hvis du vil igang med markedsføring på Facebook) for at kunne spore din trafik og se hvor kunderne kommer fra.